Střední školy
1. ročník – Exkurze po knihovně
V naší lekci vás provedeme prostory knihovny a seznámíme vás s tradičními i moderními službami, které nabízíme.
Obsah:
Naučíte se, jak se orientovat mezi knihami na regálech a efektivně vyhledávat v online katalogu. Zjistíte, jaké možnosti knihovna nabízí mladým studentům – od přístupu ke studijním materiálům až po aktivity pro volný čas. Přijďte a sami se přesvědčte, zda je knihovna stále jen místem plných regálů, na které padá prach, nebo zda se proměnila v atraktivní informační centrum, které je ideálním místem pro studium i trávení volného času.
Lektor: Bc. Michaela Hrabinská/Veronika Ristič
Časová dotace: 60 - 90 minut
1.–2. ročník - Únikovka: Tragický příběh šíleného knihovníka
Lekce zaměřená na metody efektivního učení, orientaci v odborném textu a vyhodnocení relevance informací
Obsah:
Studenti se ocitnou v napínavém příběhu šíleného knihovníka, který je sám uvede do děje. Aby se dostali z jeho zajetí, mají omezený čas na to, aby prokázali své znalosti názvů knih z doporučené četby a jejich autorů. Nápomocen jim bude text knihovníkova příběhu, v němž jsou skryty názvy těchto knih.
Další výzvou bude vyhledat jednotlivé tituly v půjčovně dospělého oddělení a nalézt vzácný titul na základě indicií, který obsahuje klíč k úniku. Studenti budou rozděleni do dvou soutěžních skupin, které budou spolupracovat a zároveň soupeřit.
Lekce rozvíjí schopnost práce s textem (porozumění textu) a podporuje sociální a komunikační dovednosti. Studenti pracují samostatně ve skupinách a úspěch závisí na jejich schopnosti efektivně spolupracovat a organizovat si práci.
Lektor: Bc. Silvie Knolová
Související předměty, kompetence: kompetence k učení a sociální a personální
Časová dotace: 60 - 90 minut
2.–3. ročník - Jak na knížku
Lekce zaměřená na práci s textem, osvojení si interpretačních dovedností a získání relevantních zdrojů na internetu.
Obsah:
I složitá literární díla, včetně divadelních her, lze uchopit snadno a s lehkostí. Přijďte do knihovny a zažijte netradiční analýzu četby, kterou budeme ilustrovat na příkladu Bílé nemoci. Alternativně lze připravit lekci na knihy Kulička, Petr a Lucie, Stařec a moře. Nečekejte suchou přednášku, i když se dozvíte mnoho zajímavostí o díle a jeho autorovi. Předvedeme si jednoduché metody, díky nimž si každý student dokáže uspořádat téměř jakékoli literární dílo do přehledné struktury. Navíc se naučíme, jak rozvíjet vlastní názor na motivy, myšlenky a postavy díla.
Lektor: Bc. Michaela Hrabinská/Bc. Silvie Knolová/Veronika Ristič
Související předměty, kompetence: rozbor literárních děl, metody pro tvorbu čtenářských deníků, rozvoj analytického myšlení a pozorného čtení, skupinová práce
Časová dotace: 60 minut - 90 minut
2.–4. ročník - Labyrint světa a ráj srdce
Lekce zaměřená na práci s výstavou grafických obrazů ilustrátora Miroslava Huptycha.
Obsah:
V této lekci se vydáme na cestu labyrintem světa a zaručeně se v tomto klíčovém díle české exilové literatury neztratíme. Nejprve se seznámíme s původní ilustrací labyrintu světa, jak ji zamýšlel Komenský, a poté studenti budou spojovat úryvky z knihy s fantaskními obrazy Miroslava Huptycha v interaktivním kvízu. Během lekce se také podíváme na historický/literární kontext, v němž Komenský své dílo tvořil, a prozkoumáme, jakým způsobem pan Huptych vytváří své jedinečné umělecké koláže.
Lektor: Bc. Michaela Hrabinská
Související předměty, kompetence: literatura, filozofie, historie, umění, porozumění textu a obrazu, skupinová práce
Časová dotace: 90 minut
2.–4. ročník - Psychologie vnímání I. a II.
Doplňková lekce ke společenským vědám a psychologickému semináři.
Obsah:
Jak vnímáme svět a jak rozumíme informacím? Je vůbec možné přistupovat ke světu a literárním textům bez předsudků, čistě objektivním pohledem? V první lekci se zaměříme na klíčové koncepty z psychologie vnímání, jako je atribuční teorie a hermeneutika. Ve druhé lekci budeme vycházet z archetypálního mýtu západní civilizace – Platónova mýtu o jeskyni – a prozkoumáme lidské vnímání z pohledu filozofie a biologie mozku.
Lektor: Bc. Silvie Knolová a Bc. Michaela Hrabinská
Související předměty, kompetence: psychologie, filozofie, biologie, kritické a analytické myšlení.
Časová dotace: 90 minut
3.–4. ročník - Orwell trochu jinak
Doplňková lekce k hodinám literatury a základům společenských věd. Vhodná i jako příprava na maturitní zkoušku.
Obsah:
Nejprve se ponoříme do světa románu 1984 a vytvoříme atmosféru postapokalyptického prostředí, známého jako dystopický rámec. Studenti se následně zapojí do interaktivní hry, která bude zkoumat klíčové motivy tohoto ikonického díla 20. století a jeho přetrvávající význam pro současnost. Budeme se ptát: Je možné uniknout totalitě a zároveň si zachovat svobodu ve světě, který je v knize hluboce pokřivený? Studenti budou rozděleni do dvou skupin – „Strážci svobody“ a „Strážci ideologie“ – a společně budou hledat správnou cestu pro hlavního hrdinu Winstona Smithe.
Důležitou součástí lekce bude také kontext samotného díla, včetně vyprávění o klíčových okamžicích Orwellova života, odkazy na jeho další slavné dílo, Farmu zvířat, a diskuze o tom, jak je román 1984 stále aktuální v dnešní době. Budeme se také věnovat kvalitě různých překladů a různým formám zpracování obou děl, jako jsou audioknihy, grafické romány a filmy.
V rámci kurzu Knížky mě baví budeme společně číst romány Farma zvířat a 1984 (doporučujeme zejména maturantům a těm, kteří mají zájem o hlubší porozumění těmto dílům).
Lektor: Bc. Michaela Hrabinská, Veronika Ristič, Bc. Silvie Knolová
Související předměty, kompetence: historie, literatura, filozofie, abstraktní a srovnávací myšlení, skupinová práce
Časová dotace: 90 minut
3.–4. ročník - R.U.R.: Člověk versus android
Doplňková lekce k hodinám literatury a základům společenských věd. Vhodná i jako příprava na maturitní zkoušku.
Obsah:
Proč bychom dnes měli číst nebo poslouchat divadelní hru, která Karla Čapka katapultovala mezi literární velikány? Jak blízko či daleko mají jeho roboti k současným androidům a umělé inteligenci? A co činí člověka tak výjimečným, že ho nelze nahradit žádnou alternativní bytostí? V této lekci se zaměříme na klíčové motivy Čapkova R.U.R., prozkoumáme historický kontext a ve skupinkách si zahrajeme interaktivní hru: Kdo z nás je android? Prozkoumáme knižní předlohu, audioknihu, komiksové zpracování i nadčasovost tohoto díla. Navíc se seznámíme s dalšími díly současných světových autorů, jako jsou Walter Tevis a Kazuo Ishiguro, kteří se věnují tématu androidů a úpadku lidskosti.
Lektor: Bc. Michaela Hrabinská
Související předměty, kompetence: analytické a kritické myšlení, porozumění textu, skupinová práce
Časová dotace: 90 minut
3.–4. ročník - Knížky mě baví
Přípravný kurz k maturitě z literatury i čtenářský klub pro nadšené čtenáře
Obsah:
Od září 2024 zahajujeme společné čtení na pokračování románů Farma zvířat a 1984.
Zábavným způsobem se podíváme na základní díla z maturitního seznamu a pomůžeme vám s přípravou čtenářských deníků. Prostřednictvím videí a diskuzí nad knihami zjistíte, že se literatury není třeba obávat. Naučíte se, jak během pěti minut shrnout vše podstatné o díle i jeho autorovi. Kurz je vhodný jak pro nadšence do knih, tak i pro ty, kteří se čtením teprve začínají.
Pro více informací a domluvu termínů nás kontaktujte na e-mailu [email protected], nebo přímo v knihovně.
Lektor: Bc. Silvie Knolová a Bc. Michaela Hrabinská
Časová dotace: 120 minut
3.–4. ročník - Fuksův Spalovač a Pan Mundstock
Doplňková lekce k hodinám literatury a základům společenských věd. Vhodná i jako příprava na maturitní zkoušku.
Obsah:
Spalovač mrtvol patří mezi skvosty české literatury. Tato kniha o necelých 140 stranách je plná motivů z oblasti dějin, filozofie a psychologie. Prostřednictvím audioknih a ukázek z filmu se pokusíme tyto motivy smysluplně uchopit a pochopit hlubokou osobnostní proměnu hlavního hrdiny Karla Kopfrkingla, který se z vzorného otce stává nacisticky smýšlejícím vrahem. Jako protipól k této postavě postavíme Theodora Mundstocka, ztělesnění čistého dobra v absurdní a temné době.
Součástí lekce bude také úvod do buddhismu a psychopatologie, kde se zaměříme na otázky normality, duševního zdraví, dezinterpretace nauk a diskriminace.
Lektor: Bc. Michaela Hrabinská
Související předměty, kompetence: psychologie, filozofie, dějiny, společenské vědy, myšlení v souvislostech a interpretace informací.
Časová dotace: 45 - 90 minut
3.-4. ročník - Proměna
Doplňková lekce k hodinám literatury.
Obsah:
Existuje mnoho různých interpretací této Kafkovy povídky, a právě proto jsme se rozhodli přistoupit k ní z jiného úhlu. V naší lekci přiblížíme hlavní motivy díla skrze amatérské divadelní představení, ve kterém se sami ujmeme různých rolí. Jednou z těchto rolí je intelektuální vypravěč, který se zaměřuje na analytickou interpretaci příběhu.
Naše představení propojí dramatické prvky s intelektuálním rozborem, aby posluchači nejen viděli upravený děj Kafkovy povídky v akci, ale také porozuměli jejím skrytým významům a filozofickým myšlenkám. Tento přístup umožní nejen vnímat povídku jako literární dílo, ale také prožít její obsah novým způsobem.
Lektor: Bc. Silvie Knolová a Bc. Michaela Hrabinská
Související předměty, kompetence: psychologie, umění, film, práce se zdroji na internetu
Časová dotace: 60 minut