1. stupeň ZŠ
1. ročník – Prohlídka knihovny
Prohlídka je vhodná jako první návštěva knihovny. Děti se seznámí s knihovnou jako takovou, prohlédnou si půjčovnu a dozví se, co vše by v knihovně mohly dělat. Budou mít možnost si prolistovat velké množství knih a časopisů a „pohrabat se“ v regálech. Zjistí, jak získat kartičku do knihovny a jaké výhody z toho pro ně plynou. Nakonec se pobaví v krásné herně dětského oddělení, kde by mohly trávit svůj volný čas při nějaké hezké odpolední akci.
Časová dotace: 90 minut
1. ročník – Draci se nedělí
Lekce vytvořená na základě knihy Draci se nedělí od autorky Nicoly Kinnear.
Obsah:
Děti si pomocí příběhu o dracích zopakují zvířátka a naučí se, jak se správně chovat ke knížce. Zároveň budou vytvářet vlastní pravidla, jak by se měly či neměly chovat ke svým kamarádům.
Lektor: Boris Falc
Časová dotace: 90 minut
1. ročník – Kdo bydlí v kompostu?
Lekce postavená na práci s knihou František z kompostu od Simony Čechové.
Obsah:
Lekce vychází z knihy Simony Čechové o žížale Františkovi. Ten objevuje tajemství života
v kompostu. Děti se dozvědí, co je kompost, proč je důležitý a jaká zvířátka v něm žijí.
Program doplní hravé úkoly a tvořivé aktivity.
Lektor: Denisa Stehlíková
Časová dotace: 90 minut
1. ročník – Strachu se bát nemusíme
Strach je nám přirozený a my se s ním během lekce naučíme pracovat.
Obsah:
V průběhu lekce zjistíme, co je to strach a kdo všechno ho může mít. Nakoukneme do knížky Strach má velké uši. Povíme si, jak můžeme strach zahnat. Vyrobíme si Strach (strašidlo) a pak ho překonáme. Pracovat budeme individuálně i společně.
Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut
1.–2. ročník – Hudba kolem nás
Lekce zaměřená na zvuky v našem okolí. Určena i pro „nemuzikanty“.
Obsah:
Při lekci poznáme různé zvuky. Zjistíme, kde se vzaly hudební nástroje. Dokonce si vlastní nástroje zkusíme vyrobit a zazpíváme si písničky, které známe. Zpěv a hraní je dobrovolné, nikoho nebudeme nutit.
Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut
1.–2. ročník – Litvínov
Lekce zaměřená na poznání našeho města.
Obsah:
V průběhu lekce se děti seznámí s naším městem. Podíváme se na zajímavosti Litvínova, který se nám může zdát obyčejný, ale opak je pravdou. Zařadíme si město do konkrétní lokality. Budeme vybarvovat a vyrábět své vlastní město. Pracovat budeme individuálně i společně.
Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut
2. ročník – Strakáč a Tioni
Lekce s cílem dětem vysvětlit, že odlišnost není důvodem pro ubližování druhým.
Obsah:
Prostřednictvím několika knížek si vysvětlíme a ukážeme, že je v pořádku být odlišný. Řekneme si, jak se správně chovat v kolektivu. Pro lepší představu si na různé odlišnosti zahrajeme.
Lektor: Boris Falc
Časová dotace: 90 minut
2. ročník – Etiketa
Lekce se zaměřuje na osvojení správných společenských návyků dětí. Cílem je, aby se děti cítily dobře a sebejistě v různých situacích a nemusely se stydět.
Obsah:
V průběhu lekce si objasníme pravidla etikety. Vyzkoušíme si praktické ukázky. Zahrajeme si na gentlemany a vagabundy. Pracovat budeme individuálně i společně. Děti si odnesou poznání, že chovat se jako gentleman a dáma není ostuda, ale výsada.
Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut
2.–3. ročník – Co když najdu zvíře v nouzi?
Lekce zaměřující se na činnost Záchranné stanice volně žijících živočichů Falco, pod kterou spadá právě i Litvínov.
Obsah:
Může se stát, že při procházce v přírodě, ale i ve městě, narazíte na zvířátko, které se dostalo do nějakého problému. Může být zraněné nebo na nevhodném místě. Co ale dělat? Důležité je nejednat podle vlastního uvážení, ale poradit se s odborníkem, jako jsou například pracovníci Záchranné stanice Falco. Děti se během lekce naučí pár zásad, jak se chovat k divokým zvířátkům, dozví se jaké problémy je nejčastěji potkávají a jak jim pomoci. Vše je doplněno velkým množstvím fotografií zvířátek umístěných právě ve Falcu.
Lektor: Bc. Vladimír Kraft
Časová dotace: 90 minut
2.–3. ročník – Čistý les, krásný les
Lekce dotýkající se téma ekologie a odpadů.
Obsah:
Lekce dětem ukáže, proč je důležité udržovat les čistý a co způsobují odpadky zvířatům
i rostlinám. Vyzkouší si, co do lesa patří a co ne, a zábavnou formou si ověří, jak mohou přírodě pomáhat. Program doplňují hry, příběh i tvořivá část, která dětem připomene, že čistý les je krásný les.
Lektor: Denisa Stehlíková
Časová dotace: 90 minut
2.–3. ročník – Zdravý životní styl
V lekci se dozvíte, co všechno zahrnuje zdravý životní styl a k čemu je dobrý.
Obsah:
V průběhu lekce děti zjistí, co to znamená žít podle zdravého životního stylu. Objeví rozdíl mezi potravinou a surovinou, zkusí si vybrat potraviny podle receptu na zdravý pokrm. Společně si také zacvičí, pohrají a na závěr i něco vyrobí.
Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut
2.–5. ročník – Dílna čtení aneb rozečtěme společně děti
Dílna čtení je nejefektivnější způsob, jak rozečíst děti. Vhodné i pro pravidelná setkání.
Obsah:
Různé knihy, ale společné téma. Děti si podle svého zájmu vyberou knihu, se kterou budou dále pracovat. Pozornost lze zaměřit na nejrůznější témata i dovednosti. Vítané je, pokud si děti na lekci přinesou vlastní rozečtenou knihu, ale není to podmínkou. Domluvit lze dopředu obecné téma (např. přátelství, vlastnosti, prostředí, vztahy).
Lektor: Mgr. Hana Hogenová
Časová dotace: 90 minut
3. ročník – Hmyzí pohádky
Lekce zaměřená na práci s knihami od Rostislava Poláčka. Seznámí děti s úžasným světem hmyzu.
Obsah:
Během lekce se děti seznámí s různými druhy hmyzu a dozvědí se mnoho zajímavostí, které jim možná na tento druh zvířátek změní pohled. Děti budou pracovat ve skupinách s textem a hlavně se svojí představivostí.
Lektor: Boris Falc
Časová dotace: 90 minut
3. ročník – Vztahy: zdravé emoce
Lekce zaměřená na emoce, mezilidské vztahy a na vztah sám k sobě.
Obsah:
Při lekci se dozvíme, co jsou to emoce a jak ovlivňují naše vztahy. Povíme si, že důležitý je také vztah k sobě samému. Pokusíme se ocenit sami sebe i ostatní. Pracovat budeme hlavně s kladnými emocemi. Zjistíme, že nikdo není špatný, jen může být jedinečný.
Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut
3. ročník – Piráti
Lekce přibližující způsob života pirátů, zejména těch v Karibiku v 17. století.
Obsah:
První část lekce je přednáškového typu s aktivní interakcí otázka – odpověď, přičemž se děti dozvědí spoustu zajímavých věcí. Druhá část je koncipována jako cesta k nalezení pokladu. Zde se jedná o skupinovou práci s textem.
Lektor: Boris Falc
Časová dotace: 90 minut
3.–4. ročník – Legenda o Marcebile
Lekce zaměřená na seznámení s Krušnohorskou legendou, překonávání ostychu a rozvíjení obrazotvornosti.
Obsah:
I Krušné hory mají svou historii a své legendy. Pojďme se seznámit s příběhem o patronce Krušných hor Marcebile, a pak si jej převést do divadelní podoby. Pracovat se bude buď v malých skupinách nebo hromadně. A jako vždy v divadle, nejdůležitější je ten člověk, který nakonec na jevišti vůbec nebude.
Lektor: Bc. Pavla Kašpárková
Časová dotace: 90 minut
3.–4. ročník – Na chvíli ilustrátorem
Lekce dětem přiblíží, co jsou to ilustrace a jak vznikají.
Obsah:
Lekce seznamuje děti se světem českých ilustrátorů dětských knih a jejich tvorbou. Účastníci si vyzkouší, jak ilustrace vzniká, budou přiřazovat text k obrázkům, nakreslí postavu podle popisu
a objeví, jak nám ilustrace v knize mohou pomoci lépe pochopit příběh.
Lektor: Denisa Stehlíková
Časová dotace: 90 minut